fredag 20 mars 2009

Öland, Sommaren 2008, Borgholm


Lite övriga berättelser är när jag skulle till Öland, sommaren 2008 i Borgholm. Det var nog den roligaste resan och även den första, någonstans där jag aldrig varit förut!

Vi åkte och badade i badhus, åkte på besök på Borgholms Slott Solliden, där kungen och drottningen en gång bodde och även djurparken, vilket blev sist av allt. Solliden var fantastiskt. En massa statyer, och en stor trädgård. Huset var vitt och helt underbart. Men jag hade aldrig en tanke om att vela bo där.
På Borgholms slott, var det som rena rama Romen. Det var ett helt utslitet slott, helt ödelagt. Vi vi med oss en mentor, som berättade om slottet och hur det grundades. Det var så spännande. Jag fick i alla fall ett kort på den (den till vänster). Den var större än jag någonsin kunde tänka mig.

Och själva badhuset var helt fantastisk. Den var stor och plats med många människor. Det fanns såklart ett bad för vuxna och i tonåren och ett bad för yngre. Min yngsta kusin som är 5 fick bada där. Jag hoppade i lite här och var. det läskigaste badet var utanför. Det var ju så himla kallt, så man nästan stelnade, men kul var det, för där hade dom ett bubbelbad av något slag... sen kom Bjarne ut och skulle testa att komma i, men han hade inte så myket som stoppat tån i så sa han: "Brrr... det är ju iskallt". Så han gick in direkt.

Sedan blev det varmare, så vi valde att bada ute. Ute på en stor och populär strand, som var fullt med folk. Det fanns inte någon speciellt märkvärdig omklädningsrum heller, för det var bara en massa plankor som täckte kroppen, men huvudet och benen såg man allt. Tänk om någon börjde sig och såg under?!

Men i alla fall, så kom jag äntligen i badet, som var härligt. Både jag och min kusin (10 år, Dennis), hoppade i. Men till min förvåning, märkte jag sedan att det var något slags rosa som flöt på vattnet. Jag undrade var det var och tittade närmare. Gissa om jag blev rädd, när jag upptäckte att det var en manet! Jag fick panik och trodde att det var en sådan manet som man kunde få en statisk elektricitet av... men min kusin tog modigt tag i den och fick inget elektricitet i sig alls. Så vi båda fann en mugg och hällde i dom i den och visade våra föräldrar.

Djurparken blev som sagt det sista vi gjorde... vi såg en massa underbara djur. Och tigrar! Tigrar som var mina favoritrovdjur! Jag stod länge och studerade dom. Kunde inte släppa blicken... men det var i slutet av djurparkspromenaden. Bland annat såg vi känguru, dingo, björn osv.. det var roligt att vara där. Men djur var inte det enda som fanns där. Vi var då senare på väg mot ett tivoli med en massa karuseller och annat. På vägen dit, möttes vi av gigantiska dinosaurier som terroriserade oss... men självklart var det statyer! Dom var stora, dubbelt så större än mig. Jag blev häpen, men fick mamma att ta ett kort på mig, som jag inte har på denna dator.

I övrigt så var dagen på Öland, den bästa resan jag någonsin gjort! Vi var där i en vecka!

Här finns även några filmer när vi var på djurparken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar